تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/03/10 - 09:18
کد خبر: 506461

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

نهضتی که به یادگار ماند/ از موش‌ها علیه لاهه تا چشم جهان به رفح

نهضتی که به یادگار ماند/ از موش‌ها علیه لاهه تا چشم جهان به رفح

مطبوعات امروز کشور به موضوعات مختلف اقتصادی و همچنین انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری و نامه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی خطاب به دانشجویان باوجدان حامی مردم فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا پرداخته و در پیشخوان مطبوعات عرضه کردند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رئیس‌جمهور در ایران اسلامی دارای اختیارات گسترده و امکانات وسیع است. نامزدهایی که از امروز در انتخابات نام‌نویسی می‌کنند، علاوه‌بر دارا بودن شرایط، باید پاسخگو باشند و درباره اختیارات رئیس‌جمهور مانند مدعیان اصلاح‌طلبی دست به فریبکاری و دروغ‌بافی نزنند و چگونه مطالبه صریح رهبر انقلاب درباره انتخابات پرشور و رقابتی که منجر به دولت قوی می‌شود. روزنامه‌های امروز صبح کشور تیتر اول خود را پیرامون این موضوعات نوشتند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر اغاز کرد: اختیارات رئیس‌جمهور کامل است نامزدهایی بیایند که پاسخگو باشند

بر اساس برنامه زمان‌بندی ابلاغی از سوی ستاد انتخابات کشور چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز هشتم تیرماه سال جاری در سراسر کشور برگزار می‌شود. بر اساس این برنامه ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات این دوره از امروز به‌ مدت پنج روز در محل وزارت کشور و به صورت حضوری انجام می‌شود.

رئیس‌جمهور در ایران اسلامی دارای اختیارات گسترده و امکانات وسیع است. نامزدهایی که از امروز در انتخابات نام‌نویسی می‌کنند، علاوه‌بر دارا بودن شرایط، باید پاسخگو باشند و درباره اختیارات رئیس‌جمهور مانند مدعیان اصلاح‌طلبی دست به فریبکاری و دروغ‌بافی نزنند. این طیف در انتخابات وعده‌های توخالی می‌دهد و دوقطبی‌سازی می‌کند و پس از در اختیار گرفتن مناصب اجرائی، در قبال بی‌کفایتی، نابلدی و خیانت‌های خود به مردم و منافع ملی مدعی نداشتن اختیار می‌شود. در همین شرایط، برای انتخابات بعدی هم برنامه‌ریزی و تدارک می‌کند و بی‌صداقتی، تناقض، بیگانگی خود با منافع ملی و همسویی با دشمن را به‌راحتی آشکار می‌کند.

جالب است که بعد از ضربه زدن به فرهنگ و اقتصاد کشور، امثال «عباس- ع» که در پرونده فروش اطلاعات به بیگانگان محکوم شد، با هدف به آشوب کشاندن کشور طبق خواست سیا و موساد می‌گویند رئیس‌جمهور (خاتمی و روحانی) باید استعفا دهد و از حاکمیت خروج کنیم.

مدعیان اصلاحات خود را تضمین روحانی اعلام کرده بودند و آن زمان حرفی از کمبود اختیارات نمی‌زدند. این طیف که بیش از 40 سال در پست‌های اجرائی و تقنینی حاضر بوده‌اند و با روند امور آشنا هستند، زمان انتخابات نمی‌گویند اختیار نداریم زیرا خلاف دروغ‌گویی است. دولت متبوع مدعیان اصلاحات درخواست اختیارات مضاعف کرد اما به تعبیر سعید لیلاز اگر این اختیارات را به چوب خشک هم داده بودند، مشکلات اقتصادی حل می‌شد.

در ادامه وطن امروز نوشت: موش‌ها علیه لاهه

رژیم صهیونیستی بعد از جنایت‌های وحشتناک در غزه بویژه اکنون در شهر رفح، توسط دادگاه بین‌المللی کیفری مورد بازخواست قرار گرفت و حتی دادستان آن خواستار بازداشت نتانیاهو و گالانت شد. حالا برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند سال‌هاست رژیم صهیونیستی در حال جاسوسی از دیوانه لاهه است.

نشریه گاردین جزئیات قابل تاملی را از کارزار جاسوسی و طرح ارعاب صهیونیست‌ها علیه مقام‌های ارشد دیوان لاهه طی یک دهه اخیر با محوریت جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین منتشر کرده است. در این راستا، گاردین به این نکته اشاره داشته که داده‌های خود را از طریق مصاحبه با ده‌ها مقام سابق و کنونی صهیونیست و البته برخی تحلیلگران و رسانه‌های اسرائیلی و در عین حال تکیه بر تلاش‌های مستقل خود کسب کرده است.

گزارش گاردین با بازتاب‌های قابل توجهی در محیط بین‌الملل روبه‌رو شده و بسیاری از تحلیلگران انتشار آن در شرایط کنونی را تا حد زیادی مرتبط با اوج گرفتن تهدیدات رژیم اشغالگر قدس علیه دیوان لاهه و دادستان آن یعنی «کریم‌ خان» می‌دانند که قویا به دنبال صدور حکم بازداشت بین‌المللی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس در بحبوحه جنگ غزه و جنایات صهیونیست‌ها در این جنگ است؛ گزاره‌ای که در صورت تحقق می‌تواند تبعات ویرانگری برای رژیم اشغالگر قدس به همراه داشته باشد.

گاردین در گزارش خود می‌نویسد: «هنگامی که کریم‌ خان، دادستان دیوان بین‌المللی دادگستری خواستار صدور حکم بازداشت بین‌المللی برای نخست‌وزیر اسرائیل شد، وی یک هشدار معنادار نیز داد و گفت: «من تاکید می‌کنم تمام تلاش‌ها برای ایجاد مانع یا ارعاب و اعمال نفوذ بر مقام‌های دیوان بین‌المللی لاهه باید هرچه سریع‌تر متوقف شود».

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: نهضتی که به یادگار ماند

تکمیل سد چمشیر پس از 11 سال

مطالعات ساخت سد چمشیر در سال 1373 انجام و عملیات اجرایی آن نیز از سال 1391 با اعتباری حدود 230 میلیون یورو شروع شد، اما عملیات ساخت آن با توقف و کندی مواجه بود که با تلاش‌های 22 ماهه دولت‌ سیزدهم و تخصیص اعتبارات ویژه، تکمیل شد و در تیرماه 1402 توسط آیت‌الله رئیسی به بهره‌برداری رسید.
 
تکمیل راه‌آهن بستان‌آباد - خاوران بعد از ۲۲ سال

احداث راه‌آهن تبریز-بستان‌آباد-میانه از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل‌ و نقل کشور و آذربایجان‌شرقی است که عملیات احداث آن از سال ۱۳۷۹ آغاز شد، اما با کندی پیش رفت. این طرح در نهایت پس از ۲۲ سال وقفه و با اختصاص اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی از محل مصوبات دور اول سفر استانی شهید رئیسی به آذربایجان‌شرقی، ۱۹ خردادماه با حضور رئیس‌جمهور کشورمان به بهره‌برداری رسید.
 
تکمیل فرودگاه شهدای سقز پس از ۲۷ سال

فرودگاه ۱۸۰ هکتاری شهدای سقز نیز از دیگر طرح‌های ناتمام مانده‌ای بود که توسط دولت سیزدهم پس از 27 سال به اتمام رسید. در جریان سفر شهید رئیسی به کردستان، ۲۰۰ میلیارد تومان به تکمیل این طرح اختصاص یافت تا در نهایت در آبان‌ماه 1402 توسط آیت‌الله رئیسی به بهره‌برداری رسید.
 
تکمیل آزادراه منجیل‌- رودبار پس از 12 سال

آزادراه منجیل‌- رودبار که حلقه مفقوده آزادراه قزوین- رشت بود و عمری بیش از ۱۲ سال داشت، بالاخره در اسفندماه ۱۴۰۲ توسط رئیس دولت سیزدهم افتتاح شد تا گره ترافیکی این منطقه از شمال کشور باز شود.

خراسان امروز را این طور شروع کرد: 84 درصد در دام فیلترشکن ها

 «اینترنت» بی شک امروز در شمار «کالاهای اساسی» نوظهور هر جامعه ای به شمار می آید؛ نمی توان این واقعیت را کتمان کرد و با نادیده انگاری آن، برای این نیاز اساسی مردم طرح و برنامه نداشت. شاید مقایسه اینترنت با گوشت و مرغ و نان به عنوان کالاهای اساسی به زعم برخی هنوز زود است اما همه می دانیم که اینترنت بخش لاینفک روزانه و نیاز لحظه ای بسیاری از مردم شده که اگر نباشد، گاهی همه چیز لنگ می شود، بنابراین با این نگاه، مهم و راهبردی است که بدانیم مردم درباره این «کالای اساسی» چه دیدگاهی دارند.

اندیشکده حکمرانی شریف در پروژه ای به سفارش وزارت ارتباطات و فناوری، گزارشی توصیفی و تحلیلی با عنوان «اینترنت از نگاه مردم» زیست مجازی ایرانیان و نگرش آن ها درباره اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و فیلترینگ را بررسی و ارزیابی کرده که نتایج آن را روز گذشته خبرگزاری مهر منتشر کرد.

84 درصد مردم گوشی هوشمند دارند

مرور نتایج این نظرسنجی، اطلاعات قابل اعتنایی از جمله رقم فراوانی استفاده از گوشی هوشمند دارد. بر اساس داده‌های اسفند ۱۴۰۲ میزان ۸۳.۹ درصد افراد گوشی هوشمند دارند و تنها ۱۴.۹ درصد گوشی موبایل هوشمند نداشته اند. همچنین ۱.۳ درصد گفته اند که اصلاً موبایل ندارند.

رسالت امروز خود را اینگونه آغاز کرد: رفح روی فتح را خواهد دید

به‌تازگی جنگنده‌های متجاوز ارتش رژیم صهیونیستی چادرهای آوارگان فلسطینی را در شمال‌غرب شهر رفح در جنوب نوار غزه بمباران کردند. در این جنایت شماری از فلسطینیان، شهید و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند. دفتر اطلاع‌رسانی دولت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد، ارتش اشغالگر صهیونیستی در ۲۴ ساعت بیش‌ از ۱۰ مرکز اسکان آوارگان فلسطینی را در رفح بمباران کرده است. ارتش رژیم صهیونیستی، چادرها و مراکز اسکان آوارگان در شمال‌غرب رفح را با ۷ موشک و بمب بزرگ بمباران کرد. سازمان امداد و نجات غزه نیز اعلام کرد، براثر جنایت رژیم صهیونیستی در رفح، افراد زیادی دچار قطعی عضو یا سوختگی شدید شده‌اند و زنان و کودکان زیادی نیز قربانی شده‌اند.

همچنین جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد، جنایت رژیم صهیونیستی، یک بی‌اعتنایی و اهانت آشکار به دستور اخیر دیوان دادگستری بین‌المللی است که خواستار توقف فوری حمله به رفح شده بود.

به نقل از الجزیره، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنانی اعلام کرد: با شدیدترین عبارت‌ها حمله به چادرهای آوارگان در رفح را محکوم می‌کنیم. سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: اسرائیل باید اجازه دهد کمک‌های بشردوستانه به‌صورت ایمن و بدون سنگ‌اندازی وارد نوار غزه شود. دوجاریک ادامه داد: طی ۳ هفته اخیر نزدیک به
 ۹۴۰ هزار فلسطینی در غزه ناچار به آوارگی شده‌اند. باید فورا ترس و رنج در نوار غزه پایان بیابد. سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: باید تمامی گذرگاه‌های زمینی نوار غزه برای ورود کمک‌های بشردوستانه به این باریکه گشوده شود. از اعضای سازمان ملل متحد می‌خواهیم که به احکام صادرشده از سوی دادگاه بین‌المللی کیفری پایبند باشند.

جوان نوشت: ششمین پهپاد امریکا زیر پای یمنی‌ها افتاد

یک فروند پهپاد MQ- ۹ ارتش امریکا دیروز با آتش پدافند هوایی ارتش یمن سرنگون شد. در حالی که پیش‌تر سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن اعلام کرده بود که ارتش یمن طی چند ماه اخیر ۵ پهپاد امریکایی از نوع MQ- ۹ را رهگیری و سرنگون کرده، این ششمین پرنده بدون سرنشین امریکا است که یمنی‌ها آن را ساقط می‌کنند. یمنی‌ها علاوه بر سرنگونی پهپاد امریکایی، دیروز چند عملیات نیز انجام داده‌اند.

جام جم این‌گونه نوشت: چشم‌ جهان به رفح

حمله ارتش اسرائیل و بمباران چادر پناهندگان در اردوگاه‌های آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (آنروا)  که در غرب رفح قرار داشت، شامگاه ششم خرداد اتفاق افتاد. این تازه‌ترین جنایت جنگی صهیونیست‌‌ها بود که موج بی‌سابقه‌ای از واکنش و خشم مردم سراسر دنیا، به‌خصوص چهره‌های فرهنگی و هنری شناخته‌شده را درپی داشت و کمپین حمایتی که به این منظور در فضای مجازی شکل گرفت، در  کمتر از ۲۴ ساعت رکورد زد.

در ادامه همشهری نوشت: مأموریت مشترک: ارزان سازی مسکن

تعامل مدیریت شهری ششم و دولت سیزدهم زمینه‌ساز باز شدن گره مشکلات کلانشهر تهران شد که نمونه بارز آن بهبود و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی است. البته این همکاری و تعامل به سایر حوزه‌ها ازجمله مسکن‌سازی هم تسری یافت و علیرضا زاکانی، شهردار تهران دیروز پس از جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت که 2پروژه بزرگ (ساخت 200هزار مسکن و ارائه خدمت به معیشت مردم) با همکاری دولت عملیاتی می‌شود.

دیروز (9خرداد) نخستین پروژه (ساخت 200هزار واحد مسکونی) با حضور سرپرست قوه مجریه کلید خورد و پروژه دوم هم (ارائه خدمت به معیشت مردم که همان فروش و توزیع آنلاین مایحتاج اولیه مردم ازجمله مواد پروتئینی و کالاهای یارانه‌ای در بازارها و میادین تره‌بار) دهه سوم خرداد رونمایی و اجرایی می‌شود.

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

 از صبح امروز یال شرقی خیابان فاطمی خبرسازترین خیابان ایران است. پرواز تلخ اردیبهشت ساختمان سیمانی وزارت کشور را هم غافلگیر کرده است. حالا یک سال زودتر زوم دوربین‌ها و صف بی‌نوبت میکروفن‌ها میهمانش شده‌اند. قرار است چهار روز سرنشینان عقب ماشین‌های شیشه‌دودی ترافیک را آن حوالی سنگین کنند و این یعنی شروع یک فرآیند نفس‌گیر و سرنوشت‌ساز. انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم جوری که هیچ‌کس پیش‌بینی نمی‌کرد شروع شده است. از امروز بازی نام‌ها شروع می‌شود و کمتر از یک ماه دیگر ایران نهمین رئیس‌جمهورش را می‌شناسد. اما کشور در چه شرایطی وارد یک انتخابات پیش‌بینی نشده می‌شود؟ به نظر می‌رسد از منظر اجتماعی، سیاسی و سیاست خارجی کشور، انتخابات اخیر شش خصلت منحصربه‌فرد دارد.

نخستین نکته شرایط جدید، شوکه شدن جامعه از پرواز اردیبهشت است. یک سوگ جمعی و عمومی به‌خاطر رئیس‌جمهوری که در حال انجام وظیفه به شهادت رسیده آثار مهمی روی جامعه گذاشته که باید میزان و عمقش مطالعه شود اما حتما کسی نمی‌تواند اصل اثر را منکر شود. بخشی از این شوک به‌خاطر اصل سوگ است که در جوامع شرقی خصوصا در آیین ایرانی آثار روحی و معرفتی دارد و بخش مهم‌تر آن به شکل ماجرا و ویژگی‌های فردی جناب رئیسی، آقای آل‌هاشم، و... برمی‌گردد.

سوگ جمعی در برداشت اول احتمالا باید جامعه را به لحاظ کنشگری پرشورتر و البته اخلاقی‌تر کند. البته فضای سیاسی یک ماه آینده منتهی به انتخابات، همان‌طور که از این سوگ اثر می‌پذیرد می‌تواند بر آن اثر هم بگذارد.

گزارشی از امیر کریمی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واشنگتن حمایت از اسرائیل در جنگ با لبنان را رد نکرد
گزینه‌ نهایی نیمکت تیم ملی بسکتبال کیست؟
طالبان شرکت در نشست سازمان ملل در قطر را تایید کرد
حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات رژیم صهیونیستی
حملات گسترده ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف غزه
علت ممنوعیت فروش طلای دست دوم
نشست مقامات واشنگتن و تل‌آویو درباره برنامه هسته‌ای ایران
پشت‌صحنه آخرین مناظره تلویزیونی نامزدها +فیلم
کره شمالی موشک بالستیک شلیک کرد
شهادت ۸۰ عضو خانواده هنیه از ابتدای جنگ
فرصت ۱۵ دقیقه‌ای صداوسیما برای نامزدها
آزمون انقلابی؛ آیا از عبرت تاریخی انتخابات ۹۲درس گرفته می‌شود؟
حضور رای اولی‌ها در انتخابات معادلات دشمن را بهم می‌زند
گفت و شنود/ نه که نمی‌پرسم!
صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۶ تیر
بهشتی آزادانه زیست و ناجوانمردانه به شهادت رسید
مرجعیت علمی ایران باید دغدغه رئیس جمهور آینده باشد
فرجام مناظرات انتخابات/ مهمترین برنامه نامزدها برای اداره کشور چیست؟
استقبال مردم پایتخت از مهمانی باشکوه ۱۰ کیلومتری عید غدیر
مراسم چهلمین روز شهادت امیرعبداللهیان در حرم حضرت عبدالعظیم
عید غدیر، میهمان موکب‌های دانشگاهی باشید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top